Shan programat 38 espectacles els dos últims cap de setmana de setembre amb la participació de 14 companyies internacionals
María España: “És la major mobilització cultural durant tot l’any, amb milers de persones abarrotant els nostres carrers i places”
La capital de la Plana es prepara per a viure un “Regreso a la Ciudad” de rècord, amb 38 espectacles programats i la participació de 24 companyies internacionals. Titelles, clowns o malabaristes de fins a 11 nacionalitats diferents es donaran cita als carrers i places de Castelló durant els dos últims caps de setmana de setembre. Entre elles algunes de les millors companyies d’Anglaterra, el Brasil, Mèxic, Holanda, Bèlgica, Dinamarca o el Canadà. Sota la marca “Retorn a la Ciutat” s’emmarquen dos cites teatrals, el “Clot i Fava Festival de pallassos i *rodamons”, (del 19 al 21 de setembre) i el MUT! (Festival Internacional d’Arts Escèniques sense Text, (del 26 al 28 de setembre). Dos cites per a tots els públics que aspiren a repetir l’èxit d’afluència de l’edició de 2024, en la qual més de 35.000 persones van acudir a algun dels actes organitzats.
El “Clot i Fava” tindrà com a principals escenaris Hort dels Corders, Plaza de les Aules o Plaça Major, amb un clar enfocament al públic familiar i una aposta pel teatre gestual i el guinyol. La inauguració del festival serà a càrrec de la companyia madrilenya Circ Psikario i el seu “Quin disbarat!”. Per la seua part el MUT!, que celebra la seua desena edició i retrà homenatge a la figura del recentment desaparegut Joan Raga, celebrarà el seu espectacle inaugural divendres 26, a les 22.30 hores, en la Plaça Major. La companyia danesa Copenhaguen Collective serà l’encarregada de la posada en escena de “The Genesis”, un muntatge amb més de 20 artistes en l’escenari.
La regidora de Cultura, María España, qui ha comparegut al costat dels directors dels dos festivals, Rebeca Castro i Sergio Heredia, ha destacat “que estem davant la major mobilització cultural durant tot l’any, amb milers de persones abarrotant els nostres carrers i places. Si exceptuem les Festes de la Magdalena, Retorn a la Ciutat és l’esdeveniment més multitudinari de l’any a Castelló. Hi ha verdaderes riuades d’espectadors cap al Parc Ribalta o la Plaça Major, la millor manera de donar la benvinguda a la temporada cultural. Sabem que són dos esdeveniments capdavanters a nivell cultural, però també en l’apartat comercial i econòmic. Només cal visitar les terrasses pròximes als espectacles per a comprovar-ho, fins i tot és difícil fer una reserva en els restaurants les nits dels espectacles. La cultura plena la ciutat de vida i això té un enorme impacte a tots els nivells”.
El director del MUT!, Sergi Heredia. ha agraït “el suport institucional a un projecte que ha anat creixent de manera exponencial amb el pas dels anys. Després d’una dècada de festival, podem parlar d’un esdeveniment que està molt consolidat i s’ha convertit en un referent nacional i internacional. Podem dir ben alt que al MUT! venen algunes de les millors companyies del món i ha de continuar sent un motiu d’orgull”.
Per la seua part la directora del Clot i Fava, Rebeca Castro , ha subratllat que “el fil conductor del festival és l’humor, en tots els seus vessants, perquè volem que pares i fills gaudisquen junts. També volem dedicar este esdeveniment a la memòria de Salvador Bellés, que tant va fer perquè Retorn a la Ciutat vera la llum en les seues primeres edicions”.