L’escriptor vila-realenc va recollir el guardó per «Sentència 8.000.000», un poemari centrat en les migracions i la deshumanització.
Durant la cerimònia d’aquest dijous 24 de setembre a l’Antic Mercat de Burjassot, Pitarch va situar Vicent Andrés Estellés com el «veritable protagonista de la nit». Tot seguit, va evocar la seua capacitat per convertir en poesia «la quotidianitat humana i el paisatge gris de la gent»: els taverners, els llauradors, les dones que rentaven la roba a mà, els periodistes i els escriptors.
El Premi de Poesia Vicent Andrés Estellés, que enguany ha celebrat la XXIV edició i està dotat amb 9.000 euros, es va lliurar en un acte al qual van assistir M. Àngels Francés, presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, representants de la Universitat de València, la corporació municipal i la família de Vicent Andrés Estellés.
La gala va ser amenitzada amb «Musicant Estellés», una proposta d’ Eva Gómez basada en els versos del poeta de Burjassot, amb l’acompanyament de Laura Miñarro.
Un poemari nascut «del dolor moral»
Pitarch va explicar que «Sentència 8.000.000» «va nàixer del dolor moral» que li provoca la situació de les persones que abandonen la llar per fugir de la guerra, la fam, la barbàrie i la falta de llibertat.
L’autor va recordar que milers de persones continuen perdent la vida en travessies marítimes o trajectes impossibles, mentre que altres queden atrapades en «maranyes diplomàtiques i polítiques», fruit de posicions que va qualificar d’insolidàries i xenòfobes.
«Tothom pot esdevenir migrant», va advertir.
El poemari està estructurat en tres parts —Sepulcres de sal, Silenci als mapes i Fongs a l’ànima— que reflexionen sobre les migracions i el desarrelament amb un llenguatge contingut i directe.
Defensa de la literatura en valencià
Pitarch va reivindicar també la tradició literària valenciana i va recordar figures com Ausiàs March, Joanot Martorell, Isabel de Villena o Roís de Corella. Sobre el llegat d’Estellés, va afirmar: «Som hereus del seu testimoni i hem de protegir-lo amb la diligència que li pertoca.»
També va subratllar la importància de l’acord entre l’Ajuntament de Burjassot i la Universitat de València per impulsar la Càtedra Vicent Andrés Estellés d’Educació Lectora i Literària.
El discurs va concloure amb la lectura de «Pòrtic», el poema que obri «Sentència 8.000.000» i que recull algunes de les imatges centrals del llibre: l’embarcador, els nàufrags, les barques i el mar.

Trajectòria i reconeixements
La trajectòria de Manel Pitarch ha estat lligada a l’ensenyament, la literatura i la investigació. És cofundador d’El Pont Cooperativa de Lletres.
El passat 1 de setembre es va jubilar com a professor de Secundària a l’IES Miquel Peris del Grau de Castelló, on havia exercit també com a cap del Departament de Valencià. Ha rebut, entre altres reconeixements, el Premi Jacint Verdaguer, el Premi Marc Granell 2015 i el Premi Ibn Hazm-Ciutat de Xàtiva 2017.


