El festival aborda amb ‘Mama’ el drama de les persones refugiades des de l’òptica d’una xiqueta siriana i plasma la crítica reflexiva contra el racisme del curtmetratge francés ‘Pas d’Ici’

Un altre drama i quatre comèdies segellen la tercera sessió del certamen, amb un pas ja en la gala de premis, que repartirà el divendres 7.800 euros

Quatre comèdies i tres drames de contingut social –amb l’horror que viuen els refugiats, el racisme i la complexa relació entre pares i fills com a teló de fons- esguiten la graella ‘culpable’ de la tercera sessió de projeccions del Festival Internacional de Curtmetratges de Vila-real, Cineculpable 2018. La cita s’apropa aquest dimecres l’equador de la seua Secció Oficial i posa la mirada ja en la gala de lliurament de premis del divendres 30 de novembre. 17.800 euros en guardons que se succeiran a ritme de swing en una vetlada presentada per les humoristes Arantxa González i Xel Curiel i que comptarà amb el padrí d’aquesta 21ª edició, l’actor toledà Federico Aguado, ‘Culpable 2018’.

Si per alguna cosa destaca també aquest tercer cara a cara amb el curtmetratge que proposa el festival és pel seu caràcter internacional. Aquesta nit (22.00 hores, Auditori de Vila-real), es podran veure altres dues dels cinc curts internacionals seleccionats enguany, procedents de Turquia i França.

El vessant de reflexió i crítica social la posaran tres pel·lícules. Pas d’Ici, del francès Bellaiche Nicolas, obrirà les projeccions amb un drama sobre drets humans, família, dona, minories ètniques, racisme i religió. Amb 15 premis i seleccions en festivals, Pas d’Ici narra la història de Samia, una jove algeriana que acaba d’arribar a França i que troba un treball al costat de Yves Marchand, un home amargat d’una xicoteta i remota localitat del Luberon.

Al trident dramàtic se suma el curtmetratge bèl·lic Mama (Espanya/Turquia), sota la direcció d’Eduardo Vieitez. Fixa la seua mirada en una xiqueta refugiada siriana que va creuar la prima línia que separa el cel de l’infern. El film és una oportunitat de viure en primera persona el que un refugiat sent en aqueix èxode, i el que troba quan aterra en la seua ‘nova vida’.

Sobre la complexa relació entre un fill i el seu pare malalt es construeix la història de ficció Queridísimo Papá, sota la realització de Luis Navarrete i que suma ja 19 premis i seleccions en festivals.

L’altra cara de la nit arriba de la mà de quatre comèdies que bussegen al seu torn en gèneres d’allò més dispars. El círculo ho fa sobre la fantasia i el thriller. Daniel González (Barcelona), dirigeix aquesta història, que protagonitza David, qui acaba de mudar-se al seu nou pis i rep la inesperada visita d’uns veïns.

Cinco plazas, l’òpera prima del també barceloní Víctor Urbano, i Glitch (Marcos Cabotá, Balears), que aborda el frustrat sopar nadalenc de Nacho amb la seua família afegiran una altra bona dosi de riures a la nit. El podi còmic ho tanca Cariños, del madrileny Pedro Moreno del Oso, una història sobre relacions personals que protagonitza l’actriu il·licitana Elisa Lledó (Allí abajo); i Rodrigo Saenz Heredia, i que succeeix en un tòrrid dia estiu, quan una parella parla sobre el futur de les seues filles i proposa un joc compromès. Cariños acumula 9 premis i seleccions en festivals.

error: Contingut protegit!