S’apropa el mes d’octubre i els paranyers de la comarca continuen sense poder recuperar la seua modalitat de caça tradicional, tot i els anys d’investigacions i la introducció del nou sistema de captura cent per cent selectiu. Tot i això, el parany i tots els costums que l’envolten continuen vius, gràcies a Apaval i a totes les iniciatives que l’entitat porta a terme per a mantindre les arrels i donar a conéixer a les generacions més noves les tradicions ancestrals amb les quals van conviure molts dels nostres avantpassats.
Una d’eixes tradicions és el toc de reclam, una disciplina en la qual Espanya té una trajectòria magistral, que un any més a refermat amb l’actuació de l’equip espanyol al Concurs Europeu de Reclam Bucal, en aquesta ocasió celebrat a la ciutat de Sacile.
El vila-realenc, Diego Miró Llorens va obtindre la millor puntuació en la modalitat de tord comú i merla, així com en la classificació global. Isidro Puertes, Simeon García i Salvador Aguilella, van completar també una gran actuació que va portar al combinat espanyol a convertir-se en el guanyador absolut d’aquesta edició.
A banda dels quatre xiuladors, l’equip espanyol va estar encapçalat pel representant, Pepe Nebot, així com per Diego Miró García y Jorge Gil, que van formar part del jurat, i Carlos Adsuara, que va assumir la tasca de controlador.
D’altra banda, i encara que la seua presència Sacile va ser com a president d’AECT, el president d’Apaval, Miguel Ángel Bayarri no va faltar a aquesta cita anual que uneix a Itàlia, França i Espanya.
Participació i molts premis en el Concurs de Reclam a Vila-real
Les festes de la Mare de Déu de Gràcia són el marc triat per Apaval, des de fa molts anys, per a celebrar el Concurs de Reclam de Vila-real. Una activitat que reuneix als millors xiuladors en la sala d’actes de la Fundació Caixa Rural, per a demostrar la seua habilitat i mestria amb el reclam.
En modalitat de tord comú, els primers classificats van ser Salvador Aguilella, Luis Castellet i Diego Miró, respectivament.
Pel que fa a l’ali roig, els premis es van repartir entre Diego Miró, Luis Albert Seguí i Ana García, mentre que en la modalitat de merla, el guanyador va ser Isidro Puertes, seguit de Diego Miró i Simeón García.
Pel que fa a la secció infantil, el primer premi va ser per a Mar Castellet Vilar; el segon per a Pablo Izquierdo Bayarri i el tercer per a Carla Garcés Ribes.
L’esdeveniment va ser una autèntica festa per als aficionats al parany i es van repartir nombrosos premis entre els participants de les diferents categories absoluta i infantil.
Tots els assistents van dedicar un minut de silenci a la memòria de Pepe Usó, paranyer i membre d’Apaval que ens ha deixat durant aquest 2026, i que sempre serà recordat per ser el primer campió espanyol en un concurs de reclam bucal europeu.







