L’Ajuntament defensa que el nou model redueix sancions i incidències, mentre queden damunt de la taula els inconvenients que pot generar en la neteja viària i en els carrers amb voreres estretes
Burriana culmina la implantació progressiva del sistema d’alternança d’estacionament trimestral i l’estén a pràcticament tot el nucli urbà. A partir del pròxim 1 d’octubre, els vehicles hauran de romandre estacionats durant tres mesos en cada costat de la calçada abans de realitzar el corresponent canvi de vorera. La zona marítima queda, de moment, fora d’aquest model.
Com a mesura de transició, l’Ajuntament ha anunciat que el pròxim 1 de setembre no es realitzarà l’habitual canvi d’estacionament. Els vehicles romandran durant tot el mes de setembre al costat de la calçada en què es troben actualment, de manera que el següent canvi s’efectuarà ja l’1 d’octubre.
El consistori considera que l’experiència desenvolupada durant les fases anteriors i el projecte pilot permet fer el pas definitiu cap a la implantació generalitzada del sistema. Entre els arguments esgrimits es troba la reducció de les incidències relacionades amb els canvis d’estacionament, així com de les sancions i de les intervencions de la grua i dels serveis municipals.
Segons les dades facilitades per l’Ajuntament, el 73,2 % dels usuaris que han provat el model trimestral prefereix mantindre’l davant del sistema mensual. Les enquestes municipals destaquen especialment la comoditat, la senzillesa i la percepció d’una millora en la fluïdesa del trànsit i en la gestió de l’espai públic.
El regidor de Via Pública, Mario Trullén, ha destacat que “l’extensió a tot el casc urbà és una acció meditada i avalada pels tècnics municipals i la Policia Local, així com per les opinions dels mateixos veïns i comerciants, que han comprovat com el sistema trimestral aporta una major comoditat i tranquil·litat en el dia a dia sense interferir en els serveis essencials de recollida de residus i manteniment”.
En aquest sentit, Trullén ha afegit que “amb aquest pas definitiu aconseguim reduir significativament les incidències, multes i retirades de vehicles habituals de cada inici de mes”.
La nova fórmula també deixa interrogants per resoldre en alguns carrers
L’extensió del sistema a tot el nucli urbà planteja, no obstant això, una qüestió relacionada amb les mateixes característiques dels carrers. No totes les vies de Burriana tenen la mateixa amplària ni disposen de voreres de dimensions similars, per la qual cosa les conseqüències de mantindre els vehicles estacionats durant tres mesos en un mateix costat poden ser molt diferents depenent de la zona.
En els carrers més amplis, la permanència prolongada dels vehicles pot tindre una incidència limitada sobre els vianants i sobre els habitatges. La situació canvia en aquelles vies on les voreres són especialment estretes i els cotxes queden a escassa distància de les façanes. També caldrà veure la incidència que té la mesura en la neteja dels carrers.
En aquests casos, el sistema trimestral suposa que un vehicle puga romandre durant aproximadament 90 dies al mateix costat del carrer. Una circumstància que pot resultar còmoda per a qui utilitza el vehicle i ja no ha d’estar pendent de realitzar canvis cada mes, però que també pot tindre una incidència directa sobre els veïns de determinades vies. La valoració positiva obtinguda en els sectors on s’ha provat no permet necessàriament conéixer com es comportarà el sistema en totes les tipologies de carrers existents a Burriana.
El problema dels canvis mensuals i l’alternativa de l’horari
Un altre dels arguments utilitzats per l’Ajuntament per justificar el pas al model trimestral és la reducció de les incidències, sancions i retirades de vehicles que es produïen coincidint amb els canvis d’estacionament de cada inici de mes. Una part important de les molèsties estava relacionada amb el moment del dia en què s’havia de realitzar el canvi.
A Burriana, el canvi d’estacionament es realitza a les 20.00 hores, una franja en què bona part dels veïns es troba tornant a casa o realitzant les seues activitats quotidianes. L’obligació de moure el vehicle a eixa hora podia convertir el primer dia de cada mes en una font de molèsties i, especialment, d’incidències quan el conductor no realitzava el canvi dins de l’horari establit.
A Vila -real, per exemple, l’alternança es realitza a les 8.00 hores del dia 1, un horari que concentra l’obligació a l’inici de la jornada i evita que els conductors hagen de desplaçar-se expressament a última hora de la vesprada per moure els seus vehicles.
La implantació trimestral ofereix, per tant, un avantatge evident: redueix de dotze a quatre els canvis d’estacionament que s’han de realitzar al llarg de l’any. Però, al mateix temps, introdueix una altra realitat que caldrà comprovar en la pràctica: durant tres mesos consecutius, els vehicles romandran al mateix costat de cada carrer. L’impacte no serà necessàriament igual en una via ampla que en una altra amb voreres molt reduïdes o, per exemple, en la neteja dels carrers on els vehicles estaran estacionats en el mateix lloc durant eixos tres mesos consecutius.
Amb l’extensió anunciada ara per l’Ajuntament, serà l’aplicació del sistema en el conjunt del nucli urbà la que permetrà comprovar si els avantatges assenyalats pel consistori es mantenen també en aquells carrers les característiques dels quals poden fer que l’experiència de l’estacionament trimestral siga molt diferent.

