La iniciativa naix del treball realitzat en el si del Consell de la Infància i l’Adolescència, un espai de participació on els propis escolars van traslladar les seues inquietuds per a millorar la ciutat. El regidor de Família i Infància, Alberto Vidal , ha destacat que “escoltem els xiquets i adolescents perquè són ells els qui viuen estes situacions en primera persona”
La campanya es dirigix a alumnat d’entre 8 i 13 anys i posa el focus en la prevenció del *bullying i en el paper clau dels companys que presencien estes situacions. L’espot ha sigut gravat amb escolars de 1r de l’ESO de l’IES El Caminàs. L’Ajuntament posa a la disposició dels centres educatius un còmic educatiu protagonitzat per Capità Zero, que podran sol·licitar tots els col·legis i instituts que ho desitgen
La regidoria de Família i Infància ha presentat hui la campanya ‘Codi H – Hui som herois’, una iniciativa de sensibilització i prevenció de l’assetjament escolar que busca conscienciar a la comunitat educativa sobre la importància d’actuar davant situacions de *bullying, especialment des d’edats primerenques. La campanya promou valors com l’empatia, el respecte i la implicació activa de l’alumnat, destacant el paper fonamental que exercixen els testimonis per a frenar estes conductes.
La iniciativa naix del treball realitzat en el si del Consell de la Infància i l’Adolescència, un espai de participació on els propis escolars van traslladar les seues inquietuds per a millorar la ciutat. El regidor de Família i Infància, Alberto Vidal , ha destacat que “escoltem els xiquets i adolescents perquè són ells els qui viuen estes situacions en primera persona. Són els propis escolars els qui millor poden detectar l’assetjament, saber com es manifesta i ajudar-nos a dissenyar campanyes útils i pròximes que els donen ferramentes reals per a actuar i demanar ajuda”.
Espot de la campanya
L’acció es dirigix principalment a escolars d’entre 8 i 13 anys, amb missatges i formats adaptats a la seua realitat quotidiana. Com a eix central de la campanya, la regidoria presenta un espot audiovisual que es difondrà a través de les xarxes socials municipals. El vídeo recrea una situació realista d’assetjament escolar en un centre educatiu i mostra a un xiquet que patix bullying en l’entorn escolar.
Al llarg de la història, es posa en valor el paper dels propis companys de classe que, com a testimonis de la situació, són capaces d’identificar el que està ocorrent i comunicar-lo al professorat per a detindre l’assetjament de la forma més ràpida possible. L’espot ha sigut gravat amb la participació d’alumnat de 1r de l’ESO de l’IES El Caminàs, reforçant la seua proximitat i el seu caràcter educatiu.
Còmic original
La campanya incorpora a més un còmic original protagonitzat per Capità Zero, un personatge simbòlic que representa la capacitat d’actuar quan algú el necessita. A través d’esta història es presenta el Codi H, un conjunt de normes senzilles i pràctiques basades en l’empatia, el respecte i l’acció responsable enfront del bullying.
El còmic estarà disponible per a tots els centres educatius de Castelló que ho desitgen, com una ferramenta educativa per a treballar la prevenció de l’assetjament escolar a l’aula i fomentar conductes positives entre l’alumnat.
A més, la iniciativa es completa amb accions de sensibilització en xarxes socials i amb l’enviament de material informatiu als centres educatius del municipi, tant col·legis com instituts. Es distribuiran cartells en format A3 i fulls de mà amb l’objectiu de reforçar el missatge en l’entorn escolar i assegurar que arribe a tota la comunitat educativa.
El regidor de Família i Infància ha assenyalat que “amb esta campanya volem conscienciar i mobilitzar a tota la comunitat educativa, posant l’accent no sols en la víctima i en l’agressor, sinó també en els qui presencien estes situacions. Els companys que són testimonis d’un cas d’assetjament tenen un paper clau i, amb un sol gest, poden marcar la diferència i ajudar a frenar l’agressió”.
Així mateix, Vidal ha subratllat que “hem apostat per una campanya visual i pròxima, adaptada als canals on es troben els jóvens. L’espot mostra escenes recognoscibles de la vida escolar perquè els estudiants puguen veure’s reflectits i reflexionar sobre com actuarien davant una situació d’assetjament, entenent que ser heroi no implica tindre superpoderes, sinó actuar amb valentia i empatia”.
Prevenció i detecció de l’assetjament escolar
L’Ajuntament de Castelló compta, a través de la Policia Local, amb ferramentes específiques per a la detecció i prevenció de l’assetjament escolar, com la figura de l’Agent Tutor i el programa Comunica Jove. Estos recursos permeten una actuació pròxima i coordinada en els centres educatius, facilitant la detecció precoç de possibles casos de bullying i l’acompanyament tant de l’alumnat com de les famílies.
En el marc del programa Comunica Jove, s’impartixen de forma continuada sessions de sensibilització i prevenció de l’assetjament escolar en els centres educatius, a càrrec d’una psicòloga especialitzada o dels propis agents de la Policia Local responsables d’este treball. Vidal ha assenyalat que “estes accions reforcen el compromís municipal amb la protecció de la infància i la creació d’entorns escolars segurs, respectuosos i lliures de violència”.
Concurs municipal contra l’assetjament escolar
En este mateix sentit, cal destacar que la regidoria de Família i Infància va celebrar el curs passat un concurs contra l’assetjament escolar, una iniciativa destinada a fomentar la convivència, el respecte i la tolerància en els centres educatius de la ciutat. El concurs estava dirigit a l’alumnat de 5é i 6é d’Educació Primària i de 1r a 4t de l’ESO, i tenia com a objectiu sensibilitzar als més jóvens sobre la problemàtica de l’assetjament escolar i del ciberassetjament, així com oferir-los ferramentes per a previndre i combatre estes situacions.
El regidor de Família ha assenyalat que “este concurs va ser una oportunitat perquè els propis alumnes reflexionen, s’expressen i s’impliquen activament en la lluita contra l’assetjament escolar. Volem que entenguen que la seua veu importa i que, a través de la creativitat i el treball en equip, poden contribuir a construir centres educatius més segurs, basats en el respecte i la convivència”.




